“Wil je alsjeblieft een vioolconcert voor me schrijven? Echt
een origineel stuk, vol melodieën en geschreven voor goede violisten? Laat
alsjeblieft van je horen!”
Wat een hartstochtelijke vraag ligt daar op een dag op het
bureau van Antonín Dvořák, in de winter van 1879. Hij komt van een uitgever, Fritz
Simrock. Zijn familie geeft al sinds het einde van de achttiende eeuw
belangrijke klassieke werken uit. En daar mag natuurlijk altijd een nieuw
commercieel succes bij.
Want Simrock weet heel goed wie hij bedoelt met de ‘goede
violisten’ waar hij in zijn brief naar verwijst. Hij doelt op de Hongaar Joseph
Joachim, een sterviolist van het formaat Janine Jansen. Hij is de man die het Vioolconcert van Brahms bij de première
speelt. Het lijkt Simrock een uitstekend artistiek en commercieel idee als Dvořák
en Joseph Joachim met elkaar in contact komen.
Dus dat gebeurt. De heren ontmoeten elkaar in de zomer van
1879 in Berlijn en in het najaar stuurt Dvořák zijn eerste versie van het concert
naar Joachim. Of hij alsjeblieft zijn oordeel wil geven en suggesties wil doen
voor verbetering. Dat doet Joachim: hij stuurt Dvořák een imposante lijst
passages die volgens hem helemaal anders moeten.
Dvořák gaat ermee aan de slag en in het voorjaar van 1880 is
zijn tweede versie klaar. Aan Simrock schrijft hij daarover: “Ik heb het hele
concert herzien, er is niet één maat die ik hetzelfde heb gelaten.” Vol goede
moed verstuurt Dvořák het concert
opnieuw naar Joseph Joachim, benieuwd naar zijn reactie.
Die reactie laat twee jaar op zich wachten, tot de zomer van
1882. En echt complimenteus is-ie niet. Want Joachim mist een aantal cadensen,
waarin hij kan laten zien wat hij allemaal kan met zijn viool. Maar ja, wat wil
je ook eigenlijk, schrijft Joachim in zijn vileine commentaar. Want je kunt aan
het stuk natuurlijk wel merken dat Dvořák zelf ook viool speelt. Maar het is
duidelijk ook alweer een tijdje geleden dat-ie dat voor het laatst heeft
gedaan. Auw.
Uiteindelijk is het de Tsjechische violist František Ondříček,
een jeugdvriend van Dvořák, die het Vioolconcert speelt tijdens de première
op 14 oktober 1882 in Praag. Nooit is precies duidelijk geworden waarom Joachim
daar niet stond, en het stuk zijn hele verdere carrière zelfs nooit heeft
gespeeld. Er wordt wel gesuggereerd dat hij het stuk te vrij vond en daarom
uiteindelijk voor de eer bedankte. Maar misschien was het ook Dvořák zelf wel, die er na die moeizame samenwerking
en die zure commentaren gewoon geen zin meer in had. Wie weet.
Het vioolconcert van Dvorak, uitgevoerd door Arabella Steinbacher, begeleid door het Braziliaans symfonieorkest
Deze tekst verscheen eerder in het programmaboekje van Kamerorkest Pulcinella uit Utrecht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten